fredag 27 augusti 2010

Att ha sitt jobb som intresse, eller att ha sitt intresse som jobb...

Jag har funderat lite på om det är någon skillnad i att ha sitt jobb som intresse och att ha sitt intresse som jobb. Vid första anblicken kan skillnaden verka obetydlig, men är den verkligen det? Jag har alltid (eller i alla fall sedan mellanstadiet) varit intresserad av statistik och siffror på olika sätt, och att jag idag arbetar med statistik och siffror är därför inte så konstigt.

Igår kväll blev jag sugen att se hur de senaste siffror jag jobbar med skulle se ut i ett gapminderliknande diagram, men det är väl inget som jag har direkt nytta av i arbetet. Så jag spenderade 2 timmar på kvällen med att göra iordning ett googledokument, så jag enkelt kan klistra in den data jag har på jobbet när jag kommer dit.

Så åter till grundfrågan, är det någon skillnad i att ha sitt jobb som intresse och att ha sitt intresse som jobb? Jag är övertygad om det. Jag kan inte riktigt säga vad som är skillnaden, men nog sjutton finns den och jag är också rätt säker på att jag ligger närmare det senare.

1 kommentar:

  1. Om man tänker tanken "Om jag slutar gilla att göra det, vad händer så?" kan nog vara en fingervisning. Den som har intresset som jobb trivs nog extremt bra tills den ledssnar, den dag han eller hon gör det, vet den inte alls vaför den ska jobba. Den som istället har jobbet som intresse rycker nog mest på axlarna, suckar och går till jobbet även tråkiga dagar.

    SvaraRadera