tisdag 22 februari 2011

Poker, slump eller skicklighet

Det var ett tag sedan jag skrev något här på bloggen, men tiden har inte riktigt räckt till på sista tiden. Men nu tänkte jag försöka komma med lite inlägg igen.

2007 arrangerades en större pokerturnering i Sverige, och nu berättar SvD och Aftonbladet om efterspelet. Nu ska arrangörerna av pokerturneringen upp i högsta domstolen, som ska avgöra huruvida poker är tur eller skicklighet. Enligt Aftonbladet hävdar Dan Glimne att poker är 12 procent slump, i övrigt avgörs det på tre saker, pokerkunskap, matematik och psykologi. Nu är det länge sedan jag själv spelade poker, men vi var några kompisar som för några år sedan brukade ta ett parti no-limit holdem ungefär en gång i månaden, med en femtiolapp som insats. Ungefär samtidigt spelade jag lite på nätet också, men det var mer sällan än turneringarna.

Om mängden tur är 12 procent, eller något annat, låter jag vara osagt, men nog anser jag att det finns tydliga tecken på att poker är till större del skicklighet än slump. Nu ska det bli intressant att se vad HD anser i saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar