söndag 27 februari 2011

Varför är Religion så svårt att diskutera?

Varför är det så svårt att diskutera, och kritisera, religion? Det är något jag aldrig förstått. En del tar det personligt om man inte tror på deras religion! Att kritisera någon FÖR dess religion anser jag vara fel, då det är en form av personangrepp. Dock tycker jag att olika religioners påståenden ska kunna granskas kritiskt och vetenskapligt, och handlingar utförda i religionens namn bör kunna kritiseras.

Det finns många religioner här på jorden. Den, som jag förstått det, största religionen är det abrahamska religionsträdet (judendom, kristendom och islam). Därutöver finns ju hinduism, buddism, shintoism, Scientologi och mängder av naturreligioner och säkert ett antal religioner jag inte känner till eller glömt i all hast. Därutöver finns olika former av nyandlighet. Jag ser inte att någon av dessa religioner är mer eller mindre värda än de andra.

I skeptikerpodden har det vid ett par tillfällen diskutterats religion och ateism. Ett av de citat jag hört i podden gällande ateism är att man "tror att gud inte finns". Stämmer inte tex en buddist in på samma citat?

Jag är själv både döpt och konfirmerad. Under en period när jag var yngre läste jag då och då i bibeln, och det var detta bibelläsande som så småning om fick mig att inte bara tvivla på kristendomen utan känna mig allt mer säker på att det inte finns någon gud (eller i alla fall att den abrahamska guden inte finns). En sak jag blev helt övertygad om är i vilket fall att barn inte bör påtvingas en religion, utan att de ska få saklig och vetenskaplig information om de religioner som finns, för att när de blivit gamla nog att bilda sig en egen uppfattning själva kunna välja om, och isåfall på vilken religion, de väljer att tro på. Det är därför jag inte ville döpa min son, utan vi höll istället en välkomstcermoni istället.

Folk får gärna tro på vad de vill, men religion har inget med moral att göra, moral är mycket större än religion. Därför bör också religion hållas utanför lagstiftandet.

Det här blev ett rätt spretigt blogginlägg, som försöker nosa på många olika aspekter. Då inlägget är långt nog som det är ska jag försöka gå in lite mer på varje enskild del i framtida inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar