torsdag 31 mars 2011

Bandyfinalen till solna

Svenska bandyförbundet meddelar idag att bandyfinalen ska spelas i Solna de kommande fem åren. Även Bandysverige och Svenska Fans rapporterar om detta. Aftonbladet publicerar plikttroget en TT-text, liksom SvD, Expressen och DN. UNT har en TV-snutt om att Uppsala förlorar finalen.

För oss som följt bandyförbundet de senaste åren så är det här beslutet föga överraskande. Själv har jag, utan att ha någon insyn i förbundets arbete, länge förväntat mig det här beslutet. Besviken i Uppsala är stor, och det kan man ju förstå. Det är en oerhört trevlig tillställning de nu förlorar, och när vädrets makter är med oss är välspelad bandy utomhus en av de underbaraste saker som går att uppleva. Men som vi alla vet går det ju inte att beställa väder (även om vissa försöker), så en arena med tak som tar 20000-30000 åskådare skulle ju vara lämpligt. Nu föll valet på en arena med 50000 åskådarplatser, vilket känns som att ta i från tårna, men i dagsläget finns inte så mycket alternativ mellan Västerås och Solna i kapacitet.

För ett antal år sedan fick jag arenan beskriven för mig av en av de ansvariga, har idag tyvärr glömt bort vem det var. Han sa dock att det skulle gå att stänga av läktarsektioner, så om bandyn får 25000 åskådare, så ska det i alla fall inte kännas öde på arenan. Jag hoppas att dessa ambitioner kommer att fungera på det sättet, och isåfall är jag försiktigt positiv till denna flytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar