torsdag 31 mars 2011

Sugen på trollkonster

Jag kommer ihåg när jag gick i förskolan och det kom en trollkarl och gjorde ett antal läckra trick. Jag var helt såld på det här med trolleri och var inte särskilt gammal när jag fick en trollerilåda. Min fingerfärdighet på den tiden var dock inget att skryta med, och jag var heller inte så tålmodig vad gäller övandet, så någon större trollkonstnär blev jag aldrig av den lådan.

På högstadiet köpte jag en märkt kortlek, som jag använde för att utföra diverse korttricks, och det var skitkul, iaf tills någon upptäckte märkningen av korten :(. Någonstans runt samma tid såg jag ett amerikanst TV-program (om jag minns rätt var det Penn and Teller) där de lärde ut ett enkelt trick, där man fick personen att välja det kort man på förhand bestämt att de skulle välja, och sedan hade jag en kopia på kortet i plånboken. Jag såg nyligen ett liknande trick på John Houdis blogg, men jag tänker inte ens försöka ta jämförelsen längre än att han "flyttade" ett föremål till sin plånbok (i hans fall en ring). Men med endast ett enda trick i "rockärmen", så tog det snart slut på personer att trolla för, och även denna gång så rann trolleriet ut i sanden.

Nu har denna sida väckts på nytt i mig, och jag är sugen att lära mig några trollerikonster, om inte annat så för att förbluffa min son när han blir lite äldre och börjar kunna uppskatta sådana trick. En stor portion nyfikenhet, där jag vill förstå hur saker och ting fungerar, är nog också en viktig faktor till mitt återupptäckta intresse. För att komma igång köpte jag en trolleriskolefilm och en kortlek från John Houdi. Så här ska trollas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar